נגישות

keyboard_navניווט בעזרת מקלדת


black_white

גווני שחור - לבן

color_reverse

צבעוניות הפוכה

readable_content

גופן קריא


font_big

גופן ענק

font_normal

גופן גדול

font_small

גופן רגיל (דיפולט)


סמן לבן גדול

סמן שחור גדול

הדגשת כותרות


reset_accessabilityביטול הנגישות


בעיית קשב וריכוז

חזרה לארכיון כתבות

קווים מנחים ועקרונות להפרעת קשב

ד"ר איריס מנור

הפרעת קשב או בעיית קשב וריכוז היא אחת ההפרעות השכיחות יותר והמוכרות יותר במסגרת בית הספר.
היא נעה בין 3% עד 10% ומופיעה בכל שכבות האוכלוסייה, ללא קשר למצבן הכלכלי או החברתי. ועדיין, היא אחת ההפרעות המבלבלות ביותר, הלא ברורות, והסטיגמטיות ביותר. לכן, לא אחת ההורים והמורים המתמודדים עם ילדים הסובלים ממנה חווים חוויה של תסכול.

שמה הפרעות קשב וריכוז באנגלית היא (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder - ADHD). אף שתרגום שמה בעברית הוא 'הפרעת קשב עם פעלתנות יתר' מוכרת הפרעה זו בציבור הרחב כהפרעת קשב והיפראקטיביות, והילדים הסובלים ממנה קרויים 'היפר-אקטיביים'.

תפיסה זו שגויה משום שהיא מכוונת את מלוא תשומת הלב להתנהגותו של הילד, ומתעלמת מהקושי המשמעותי, אולי העיקרי, של ההפרעה - הקושי הבסיסי והפנימי להתרכז.

כמו כן, הפרעה זו 'שקופה' מבחינות רבות, משום שהיא מבטאת חוויה קיומית של הילד הסובל ממנה, אשר מעצם היותה חוויה מולדת וקבועה אינה מוכרת על ידו כחריגה. בנוסף, תמצית הגדרתה של ההפרעה היא חוסר יציבות תפקודי. כלומר, הילד הסובל מההפרעה יכול לתפקד באופן שונה לגמרי בשתי מסגרות שונות, ואף בשני פרקי זמן שונים. לכן, הילד עצמו אינו מודע לכך שהוא סובל מ'בעיה רפואית', אלא חווה תסכול ואי-הבנה כתוצאה מקשייו. בה במידה, גם הסביבה מתקשה לראות את ההפרעה כבעיה רפואית, אלא נוטה לתייגה כעצלות, פינוק וכיוצא באלה.

הבעיות המורכבות למאובחני בבעיית קשב וריכוז

בעיה זו מוחמרת משום שמרכיבים רבים של ההפרעה אינם מוכרים בעיני הציבור ואף בעיני רבים מהרופאים כשייכים להפרעה. כך, הפרעות בתאבון ובשינה, הפרעות בוויסות מצבי רוח ועוד, אינן מסייעות באבחון ההפרעה אלא מכוונות לאבחון של בעיות אחרות, נפשיות וגופניות כאחד.
בעיה נוספת בהבנת הפרעת הקשב בארץ היא מיקומה בתוך תחומי הרפואה השונים. בישראל כיום מטפלים בה נירולוגים, פסיכיאטרים, רופאי ילדים ופסיכולוגים. ואמנם, לכל אחד מהם ידע מסוים בנושא, אך ידע זה אינו זהה. כמו כן, אין תמיד זהות בין שיטות אבחון ליקויי למידה למשל והטיפול אותן נוקטים מומחים אלו. בלבול זה גורם לבלבול רב בקרב ההורים והמורים, ומגביר את מצוקת הילד הסובל ממנה.