נגישות

keyboard_navניווט בעזרת מקלדת


black_white

גווני שחור - לבן

color_reverse

צבעוניות הפוכה

readable_content

גופן קריא


font_big

גופן ענק

font_normal

גופן גדול

font_small

גופן רגיל (דיפולט)


סמן לבן גדול

סמן שחור גדול

הדגשת כותרות


reset_accessabilityביטול הנגישות


הפרעות קשב וריכוז ADHD

חזרה לארכיון כתבות

לקויי למידה, ריכוז ופעלתנות יתר (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) הינה אחת הסיבות השכיחות ביותר להפניית ילדים לשירותי בריאות נפש ילדים. לוקה בה ילד אחד מכל עשרים. למרות שלילדים יש סיכוי גבוה יותר של שלוש לארבע לעומת בנות להיות בעלי ADHD, בהפרעה לוקים הן בנים והן בנות.

מתוך: Mental Health America

סימנים ותסמינים של הפרעות קשב וריכוז ADHD

מה הם הסימנים והתסמינים?

ישנם שלושה סוגים עיקריים של ADHD.
סוג אחד מתאפיין בחוסר קשב, סוג אחר מתאפיין בהתנהגות היפראקטיבית או אימפולסיבית, וסוג שלישי הינו משולב – כאשר ילדים מגלים סימנים משני הסוגים.
פעמים רבות לא מבחינים בתסמינים עד שהילד מגיע לבית הספר. כדי שיאבחנו אותו כבעל ADHD, הילד חייב להראות תסמינים בשתי סביבות שונות לפחות, למשל הבית ובית הספר, ועל התסמינים להפריע ליכולתו של הילד לתפקד בבית או בבית הספר במשך שישה חודשים לפחות.

מומחים מסכימים כי לפחות שישה תסמינים מהרשימה הבאה צריכים לנכוח בשביל אבחון מדויק, והתסמינים חייבים להתחיל עד גיל 7.

סימנים להתנהגות של חוסר קשב:

  • קושי למלא הוראות
  • קושי להתמקד במטלות
  • איבוד דברים בבית הספר ובבית
  • שכחה תכופה
  • דעת מוסחת בקלות או קושי בהקשבה
  • היעדר תשומת לב לפרטים, טעויות רשלניות או חוסר ארגון
  • אי יכולת לבצע שיעורי בית או מטלות

סימנים להתנהגות הפרעת קשב והיפראקטיביות:

  • חוסר מנוחה
  • לקום מהכיסא כשלא צריך
  • לרוץ או לטפס באופן בלתי הולם
  • לדבר יותר מדי
  • קושי לשחק בשקט
  • תמיד בתנועה
  • שליפת תשובות
  • בעיה לחכות לתור
  • התפרצות לדברי אחרים

אולם נוכחותם של חלק מהתסמינים אינה מאשרת אבחון של ADHD.

רק משום שלילד יש הרבה אנרגיה או קושי להקשיב בבית ספר, אין זה אומר שלילד יש ADHD.
אבחון מדויק מסתמך על נוכחותו של מגוון תסמינים וקשיים המונעים מהילד לתפקד באופן ראוי לגילו ולרמת האינטליגנציה שלו.
פעמים רבות מורים הם הראשונים אשר מבחינים בבעיות קשב וריכוז אלה, ויש לקחת ברצינות את מה שהם מספרים.

השפעות על חיי בית הספר והחיים החברתיים עקב הפרעות קשב וריכוז ADHD

תסמינים של הפרעות קשב וריכוז ADHD יכולים להקשות את בית הספר על הילד בעל ההפרעה.
למרות שלרוב הילדים בעלי ה-ADHD יש אינטליגנציה ממוצעת או מעל לממוצע, ל-40 עד 60 אחוזים מהם יש לקויי למידה חמורים.
לרבים אחרים יש בעיות ספציפיות עם העבודה בבית הספר או בהשגת ציונים גבוהים, והם נתקלים בקשיים מסוימים במטלות ובמבחנים הדורשים מיקוד של תשומת הלב או כתיבה מרובה, או שיש בהם מגבלת זמן.
ברמה החברתית, ילדים בעלי ADHD פעמים רבות מתקשים לפתח יחסים משמעותיים עם בני גילם ובני משפחה.
עבור ילדים אחרים, המשחק עם ילד בעל ADHD עשוי להיות מתסכל, כיוון שהתסמינים הקלאסיים כוללים קושי לשמור על כללים, לחכות לתור או דיבור מרובה.

אילו הפרעות אחרות קורות בדרך כלל ביחד עם ADHD?

ילדים ומתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז ADHD נוטים יותר מילדים ללא ההפרעה לסבול מהפרעות נפשיות אחרות.
לבערך מחצית מכל הצעירים בעלי ADHD יש הפרעה התנגדותית-סרבנית; לרבע בערך יש הפרעת חרדה; לשליש יש דיכאון; ולחמישית יש הפרעה דו-קוטבית.

מתבגרים עם ADHD לא מטופלת נמצאים בסיכון להפרעות של שימוש בחומרים ממכרים.
מחקרים מראים כי אצל אנשים צעירים המטופלים עבור ADHD יש שיעורים נמוכים יותר של שימוש בחומרים ממכרים לעומת ילדים שאינם מטופלים.

מה גורם ל ADD/ADHD?

איש לא אשם ב-ADHD.
חוקרים מאמינים כי הביולוגיה והגנים ממלאים תפקיד חשוב בהתפתחותה של ADHD.
למעשה, ל-30 עד 40 אחוזים מהילדים המאובחנים עם ADHD יש קרובי משפחה עם אותה הפרעה.

סריקות מוח מגלות כי המוח של ילדים בעלי ADHD שונה מזה של ילדים ללא ההפרעה.
ילדים עם ADHD נחשבים כבעלי יותר בעיות בחלק של המוח השולט בארגון ובהכוונה של חשיבה והתנהגות.

מה יכולים לעשות ההורים והמטפלים?

יש להפנות ילדים עם תסמיני הפרעות קשב וריכוז ADHD למקצוען בתחום בריאות הנפש המתמחה בטיפול בילדים ולאבחנם באמצעותו, אלא אם כן לרופא הרגיל שלכם יש ניסיון בטיפול בהפרעה זו.

ההערכה האבחונית צריכה לכלול תצפית התנהגותית בכיתה ובבית.
את תוכנית הטיפול המקיפה יש לפתח עם המשפחה, ויש לשתף את הילד בקבלת החלטות טיפוליות, מתי שאפשר.
יש לבצע בדיקות לימודיות כאשר ישנם קשיי למידה.

הטיפול ב-ADHD הינו יעיל אצל רוב הילדים.
זיהוי, אבחון וטיפול מוקדמים עוזרים לילדים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.
הטיפול היעיל ביותר ל-ADHD כולל שילוב של תרופות, תרפיה התנהגותית, תמיכה הורית וחינוך.

תשעה מכל 10 ילדים מגיבים לתרופות, ו-50 אחוז מהילדים שאינם מגיבים לטיפול התרופתי הראשוני יגיבו לשני.
כאשר מופיעה ADHD ביחד עם הפרעה אחרת, כגון דיכאון או חרדה, שילוב של תרופות ופסיכותרפיה הוכח כיעיל במיוחד. למרות שחשיבותן של התרופות תועדה היטב, על ההורים להרגיש חופשיים לדון בכל שיקול שהוא אודות התרופות שבהן ישתמש הרופא של ילדם. אם הילד שלכם או ילד שאתם מכירים מאובחן כבעל ADHD, היו סבלניים. אפילו עם טיפול, יכול לקחת לתסמינים זמן כדי להשתפר. טעו בילד או במדבר תחושת של יכולת. קדמו את נקודות החוזק, הכשרונות ותחושות הערך העצמי שלו או שלה. זכרו כי תופעות הלוואי של ADHD שאינה מטופלת (כגון כשלון, תסכול, רפיון, בידוד חברתי, הערכה עצמית נמוכה ודיכאון) עשויות לגרום לעוד יותר בעיות מאשר ההפרעה עצמה.