נגישות

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

חזרה לארכיון כתבות

טיפול בהפרעות קשב וריכוז הוא טיפול רב-ממדי. הוא חייב לכלול כמה מרכיבים על בסיס האבחון. בין הטיפולים נמצא הטיפול התרופתי, הטיפול הפסיכולוגי הכולל עבודה עם הילד ועם ההורים כמו גם עבודהעל עמדות וגישה אל הילד וטיפול התנהגותי.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז בבית הספר בית אקשטיין

מילת המפתח בטיפול קשב וריכוז ילדים או בטיפול בהפרעת קשב וריכוז היא אינדיבידואליות, התאמת הטיפול לילד, ובנייה של מרכיביו
בהתאם לצרכיו הייחודיים של הילד. בבתי הספר של בית אקשטיין אנו מקפידים על מתן תוכנית תמיכות אישית
מותאמת לכל תלמיד עפ"י צרכיו.

שלבי הטיפול בהפרעות קשב וריכוז ע"פ צוות המומחים שלנו

עזרת ההורים במהלך היום יום

א. הדרכת הורים: הדרכת הורים מיועדת להנחות את ההורים אל מול התנהגות הילדים, לסייע להם בחיזוק התנהגויות
רצויות ובהכחדת תגובות לא יעילות. לא אחת להורה עצמו יש הפרעת קשב או בעיית קשב וריכוז ועליו להתמודד עם קשייו, ללמוד להפריד בין חוויותיו ותסכוליו ובין חוויות הילד. ההדרכה יכולה להיעשות להורים כזוג או עם
הילד כמשפחה וכן הדרכה בקבוצות הורים לילדים הסובלים מקושי זהה.

עזרת מקצועית על ידי מיטב אנשי המקצוע

ב. התערבות פסיכולוגית: הפסיכולוג עוסק בנושאים הקשורים להתנהגות האדם בתוך סביבה מסוימת, יחסיו עם אחרים, קשת רגשותיו, זאת מתוך הבנת התהליכים הרגשיים והקוגניטיביים המשפיעים על התנהגות האדם והבנת האופן בו הסביבה, ובעיקר הסביבה הקרובה משפיעה עליו. ההתערבות הפסיכולוגית מכוונת לעזור לפונה להבין את התנהגותו, את מניעיו ואת רגשותיו בתחומי חיים שונים ובמטלות שונות. ההנחה היא שהכוחות המניעים אותנו לא תמיד גלויים לנו, ולכן לא פעם קורה שהאדם עצמו מתקשה לפענח את הגורמים המכתיבים את התנהגותו או רואה רק חלק מהם: הוא מרגיש שיש בעיה שמכבידה עליו ומחפש פתרון ולפעמים אינו מבין מדוע הוא עושה דברים שפוגעים בו. פנייה לאיש מקצוע מיומן שמבין את הכוחות השונים הפועלים בתוכנו ושהוכשר לחפש את ייחודיותו של המערך הנפשי של הפונה אליו, מסייעת להבין את הבעיה, ובעבודה שדורשת הרבה אמון ומאמץ משותף, נעשה ניסיון לפענח את המצב ולפעול לשינויו.

ג. התערבות התנהגותית: התערבות התנהגותית מתמקדת בביטוי ההתנהגותי של ההפרעה. בטווח הקצר, הטיפול ההתנהגותי משפר תסמינים התנהגותיים, כישורים חברתיים ותפקוד אקדמי. יש לבחון את יעילותו בשיפור התפקוד לטווח אורך ובקשת הרחבה של השלכות ההפרעה. מכיוון שאחת הבעיות בטיפול התנהגותי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ADHD היא חוסר היכולת לשמר את השינויים שהושגו, יש הממליצים על טיפול קוגניטיבי סביב רכישת שליטה עצמית, יכולת הסתכלות עצמית ומציאת דרכי פתרון יעילות יותר. אחת משיטות ההתערבות ההתנהגותית היא שיטת ביו-פידבק המאפשרת למטופל אימון על ידי משוב המבוסס על זיהוי תגובות פיזיות כגון טמפרטורת גוף וקצב לב. אם מישהו היה אומר לי.

ד. אימון נירו-קוגניטיבי: מחקרים מדעיים הוכיחו כי המוח האנושי מסוגל בעזרת תרגול מתאים להגיע לשיפור משמעותי בתפקודים קוגניטיביים כמו זיכרון קצר טווח וארוך טווח, קשב, יכולות תכנון ובקרה ועוד. אימון קוגניטיבי של המוח נעשה באמצעות תוכנות מחשב הכוללות תרגילים שונים ומאתגרים. ניתן להתאים את תוכנת המחשב ואת התרגילים לאפיונים של הסובל מהפרעת קשב. אימון והדרכה מותאמים יכולים להפחית את התסמינים מהם סובלים בעלי הפרעות קשב ולתת להם כלים להתמודד בצורה מותאמת עם המטלות העומדות בפניהם. חשוב להדגיש כי אימון ממוחשב הוא חלק ממכלול כלי התמיכה והעזרה שהילד נזקק להם ואינו בא במקומם. עם זאת, עדויות מחקריות ופרקטיות מוכיחות כי שיטת אימון זו מביאה לשיפור יכולת קשב, מיקוד וזיכרון, כמו גם תפקוד התנהגותי. שיטת האימון הנירו-קוגניטיבי, מבוססת על הפעלה עצבית של המוח על פי עקרונות הנירו-פידבק.

פיתוח אישי ושיפור האוטודידקטציה

ה. אימון אישי (Coaching): האימון הוא תהליך בו המאמן יוצר תשתית דיאלוגית המאפשרת למתאמן להגדיר את השינויים הרצויים בחייו, ולהגשימם במידה הרבה ביותר. הוא מאפשר למתאמן להגדיר את שאיפותיו (חזונו), את מאפייניו האישיים ואת הדרכים המתאימות להגשמתו בהתאם למאפיינים אלה. האימון הוא גישה הוליסטית הרואה במתאמן אדם שלם ומתייחסת לכל מרחבי חייו. האימון מתבסס על תפיסת החיים של המתאמן, על הסוגיות שהוא מעלה ועל ההחלטות שהוא מקבל. המאמן מסייע למתאמן לגלות ולמפות את מאפייניו האישיים ולמנף את מכלול היכולות והמשאבים שלו, כדי להתמודד בצורה מיטבית עם קשייו ואתגריו, לשפר את תפקודו ולהובילו לרמת הישגים, תוצאות והצלחה אישית מרבית.

ו. סנגור עצמי: תהליך שבו המטופל לומד להכיר את עצמו ואת רכיבי הלקות שיש לו. הוא לומד לראות את נקודות החוזק והחולשה ורוכש יכולת להתמודד עם המציאות על ידי תיאור קשייו לזולתו באופן ברור ונכון. במקביל, הילד לומד להכיר בזכויותיו, לדרוש אותן באופן אסרטיבי ובכך להביא את עצמו להכרה חברתית ולממש את יכולותיו השונות. תהליך זה מתבסס על האמונה כי הילד הוא הנציג הטוב ביותר של עצמו, וכי עצם רכישת מיומנות הסנגור העצמי מלמדת אותו על עצמו, על רגישויותיו השונות - והדבר מאפשר לו ללמוד כיצד להתמודד עם אלה בכוחות עצמו.

גיוס כל המשפחה למען הילד

ח. התערבות משפחתית: לעתים ההתמודדות עם הילד גורמת לקשיים ברמה המשפחתית או מחריפה בעיות קיימות ומקשה על המשפחה להתמודד באופן בונה. התערבות משפחתית יכולה לסייע בתפקוד המשפחתי מול קשיים אלו.

טיפול תרופתי המעוררים יעילות

ט. התערבות תרופתית: החלטה על טיפול תרופתי היא של רופא בלבד. לטיפול בתרופות מעוררות יעילות גבוהה, והוא גורם לשיפור משמעותי בפעלתנות היתר ובקשב, ולשיפור משמעותי בהתנהגות, ביחסים הבין-אישיים ובביצועים הקוגניטיביים. התרופה העיקרית בארץ היא ריטלין על תכשיריה השונים: ריטלין 'רגיל', ריטלין SR או LA וקונצרטה. מאחר שרוב תופעות הלוואי של ממריצים תלויות במינון, יש להקפיד על המינון היעיל הנמוך ביותר. עם זאת, יש לזכור כי גם מינון נמוך מדי יגרום הן ליעילות חלקית בלבד, והן לתופעות לוואי כגון עייפות או טשטוש. כדי לקבוע את המינון האופטימלי, יש להציב את המטרות, ולפיהן למדוד את יעילות הטיפול, תוך שימוש בסולמות סטנדרטיים ובבדיקות התפקוד המתמשך להערכת השפעתו.

STGמוציאים
תוצאות
מהאינטרנט
STG שיווק באינטרנט
© 2017 כל הזכויות שמורות