נגישות

keyboard_navניווט בעזרת מקלדת


black_white

גווני שחור - לבן

color_reverse

צבעוניות הפוכה

readable_content

גופן קריא


font_big

גופן ענק

font_normal

גופן גדול

font_small

גופן רגיל (דיפולט)


סמן לבן גדול

סמן שחור גדול

הדגשת כותרות


reset_accessabilityביטול הנגישות


טיפול בלקויות למידה

חזרה לארכיון כתבות

בניגוד לדעה הרווחת בקרב אוכלוסייה רחבה, לקות למידה נבדלת מלקות אינטלקטואלית ובעוד שהאמירה הגורסת כי ילדים בעלי לקויות למידה הם בעלי מנת משכל ממוצעת ומעלה, נתפסת כהסברים של הורים מתוסכלים, במחקר ידוע זה מכבר כי מדובר בעובדה.

לקויות למידה - טיפול טוב יותר בבית

לקות אינטלקטואלית באה לידי ביטוי במנת משכל שלא עולה על 85 ואילו בקרב הסובלים מלקויות הלמידה יש חתך של מנות משכל – מהגבוהות ביותר ועד הנמוכות ורק יכולות הלמידה שלהם מוגבלות, או נמוכות מהמצופה, כך שניתן למצוא גם בעלי לקויות למידה מצליחים בעלי תואר שני ודוקטורט שלמדו להתמודד עם הלקות שלהם.

לקויות למידה באות לידי ביטוי בשלושה תחומים – קוגניטיבי, התנהגותי וחברתי וביניהן בעיות של תפיסה ועיבוד חזותיים כמו ראיית השלם והבחנה בפרטים, בעיות בשפה הבאות לידי ביטוי בהיגוי ואוצר מלים ועוד, בעיות קשב וריכוז, תפקוד מוטורי, זיכרון חזותי, בעיות התמצאות במרחב ותחומים נוספים.

הלקויות הללו נובעות מסיבות רפואיות מהתחום הנוירולוגי, כולל מצוקה טרום לידתית, גורמים תורשתיים ועוד, אך מושפעות גם מהסביבה. ילד בעל לקות למידה, הגדל בסביבה תומכת, ילמד להתמודד עם הלקות שלו ביתר קלות ולהקטין משמעותית את השפעתה על המיומנויות שלו, בעוד שילד הגדל בסביבה שאינה מסייעת לו להתמודד עם הלקות – ביטויי הלקות עשויים להחמיר וליצור אצלו רגשי נחיתות, חרדת בחינות ולהקצין את התנהגותו עד כדי אבחון שגוי של בעיות שאינן המקור לקשיים, כי אם התוצאה של היעדר תמיכה סביבתית.

שיטות טיפול בלקויות למידה

טיפול בלקויות למידה מתבצע לרוב באמצעות הוראה מתקנת, טכנולוגיה מסייעת וטיפולים תרופתיים המותאמים אישית, אך קיימות שיטות נוספות מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית וכן שיטות הנחשבות אלטרנטיביות כמו הביופידבק, טומטיס ועוד. מטרת ההוראה המתקנת היא לאפשר לילדים להדביק פערים בינם לבין שכבת הגיל שלהם, פערים המורגשים במיוחד במסגרת החינוכית הפורמלית ובכיתות מרובות תלמידים.

לכן, ישנה ביקורת לא מעטה על ההתמודדות עם ילדים לקויי למידה במסגרות אלה, בניגוד למסגרות בלתי פורמליות ואפילו לחינוך ביתי, שם אין הילדים עומדים בהשוואה עם חבריהם לכיתה ואינם מתוסכלים עקב אי עמידה בציפיות וחווים פחות תחושות שליליות. עד כמה שמערכת החינוך עושה מאמצים להכשיר אנשי מקצוע בתחום, כמו מורים המוסמכים לאבחון דידקטי, יועצים חינוכיים ופסיכולוגים התפתחותיים וכן מאפשרת הקלות מתאימות בדרישות הלימודים כמו משך מבחנים, מועדי הגשת עבודות, אבחון דיסלקציה ועוד, עדיין קיימים תלמידים לא מעטים החווים תחושות קשות, עד כדי עזיבת בית הספר, עקב כשלונות מערכתיים ולא אישיים, תוצאה מכך מתפתחים קשיים רגשיים אצל ילדים אשר גורמים לחוסר ביטחון, יכולת ירודה בעתיד החברתי שלהם.