נגישות

keyboard_navניווט בעזרת מקלדת


black_white

גווני שחור - לבן

color_reverse

צבעוניות הפוכה

readable_content

גופן קריא


font_big

גופן ענק

font_normal

גופן גדול

font_small

גופן רגיל (דיפולט)


סמן לבן גדול

סמן שחור גדול

הדגשת כותרות


reset_accessabilityביטול הנגישות


לקויות - כושר גופני ומוגבלות שיכלית התפתחותית

חזרה לארכיון כתבות

מתוך: HEALTH – ACHIEVING A BENEFICIAL FITNESS A PROGRAM AND A PHILOSOPHY IN MENTAL RETARDATION BY JAMES H. RIMMER/ Volume 1 2000, AAMR/
תורגם ותומצת  ע"י סיגל ריקלין 

בשנים האחרונות, ביטויים כגון: כושר גופני, פעילות פיזית, תרגול וקידום הבריאות, קיבלו מידה גדלה והולכת של 
תשומת לב מהקהילה. 
חוקרים ומומחים שונים, החלו לבדוק דרכים בהן ניתן להעלות את רמת הכושר הגופני בקרב תת קבוצות שונות 
באוכלוסייה, ביניהם אנשים עם פיגור שכלי.

ניתן לראות כי אין כמעט אנשים עם מגבלות, כולל פיגור שכלי, המשתתפים בפעילות גופנית. 
כאשר אנשים אלו מתבגרים, סביר להניח שרבים יחלו בגיל צעיר יותר מאשר האוכלוסייה הכללית. 
קיים צורך להעביר את המסר לאנשים המטפלים, למומחים ולמשפחות: כושר גופני אינו מותרות, אלא צורך חיוני 
לשמירה על הבריאות לאורך זמן רב יותר.

המחקר בתחום הבריאות והכושר הגופני בקרב אנשים עם פיגור:

לאנשים עם פיגור שכלי יש בד"כ כושר גופני נמוך ביותר ובריאותם רופפת. 
אנשים עם  פיגור שכלי יכולים להיחשב כקבוצת סיכון לפיתוח מצבים משניים (בהמשך לכך שאין להם כושר גופני) . 
חוקרים הגיעו למספר מסקנות:

  1.  למבוגרים עם פיגור שכלי יש שיעור תמותה גדול יותר מאשר האוכלוסייה הכללית.
  2.  צעירים עם פיגור שכלי החיים במסגרת מעונית מנהלים אורח חיים שאינו מחייב פעילות גופנית.
  3.  הפרעות בלב נצפו במידה רבה יותר מאשר באוכלוסייה הכללית.

פיתוח תכנית לכושר גופני עבור אנשים עם פיגור שכלי:

המרכיב החשוב ביותר בכושר הוא סיבולת לב ריאה. 
תכנית כושר גופני צריכה להיות במשך שעה ביום כאשר, 30 דק' יוקדשו לסיבולת לב ראה, 20 דק' לכוח ו- 10 דק' 
לגמישות. 
אם יש מגבלת זמן של חצי שעה, יש להתמיד בפיתוח סיבולת לב ראה.
סוג הפעילות הגופנית אינו חשוב כמו כמות הפעילות. 
מטרת הפעילות הגופנית והתרגולת היא לשרוף 300 קלוריות ביום. 
חשוב לזכור, שלא צריך לשרוף את הקלוריות בבת אחת וניתן לעשות זאת לאורך היום. 
כאשר סיבולת לב ראה מגיעה לרמה מספקת, התוצאות מראות יתרונות גופניים נוספים כגון: 
לחץ דם נמוך יותר, דופק נמוך יותר, לב חזק יותרו מחזור דם טוב יותר.

תרגילים לשיפור סיבולת לב-ריאה:

הליכה, אופני כושר, ריקוד (פעילות מהנה), ריצה, שחיה, טיולים רגליים, עליית מדרגות.

תרגילים לשיפור הכוח:

מחקרים הראו שרמות הכוח של אנשים עם פיגור נמוכות יותר מאשר של אנשים ללא פיגור. 
שיפור הכוח קשור לשיפור פעילויות יומיומיות כולל הרמת משאות כבדים, עליה במדרגות, ביצוע משימות הקשורות 
לעבודה. 
כוח מועט קשור גם למחלות נלוות כגון בריחת סידן ולסיכוי גבוה יותר לנפילה.
תכנית להעלאת רמת הכוח  צריכה לכלול פעילויות אותם האדם נהנה לעשות.

גמישות:

גמישות היא המרכיב השלישי בתכנית הכושר. 
יש לערוך תרגילי גמישות באופן קבוע ולעבוד על כל שרירי הגוף. 
ניתן לצלם את התרגילים ולערוך חוברת ולתת לאדם לעבוד על פי התמונות. קיימים גם ספרים רבים בשוק, על פיהם ניתן לעבוד ולבחור  את התרגילים האהובים ביותר. 

עידוד אנשים עם פיגור שכלי לעסוק בפעילות גופנית:

  •  פיתוח מערכת תגמולים המעניקה תגמולים קטנים בתוך מערכת התרגילים.
  •  אחד התמריצים הגדולים עבור אנשים עם פיגור הוא תשומת לב שהם מקבלים מאנשים אחרים.
  •  תיעוד ההישגים יעלה את רמת המוטיבציה.
  •  במעונות, ניתן ליצור לוחות המראים את ההתקדמות של כל דייר.

 

 

תכנית אימונים:

שלב 1 – אישור רפואי: 
בשל הסיכון לפגיעה בתכנית האימונים לאדם שלא עסק מימיו בספורט, חשוב ביותר שהאדם יעבור בדיקה רפואית 
ע"מ לודא שניתן להתחיל בתכנית האימונים.

שלב 2 – העלאת רמת הפעילות הפיזית במשך היום:

  • הזזת השלט מחדר הטלוויזיה. עובדה זו תגרום לאנשים לטלוויזיה כאשר הם ירצו לשנות תחנה.
  • יש להשתמש במדרגות ולא במעלית בכל פעם שזה ניתן.
  • הרמת חפצים כבדים במשך היום, ע"מ לשמור על כוח וגמישות.
  • בזמן צפייה בטלוויזיה, ניתן לעשות תרגילי גמישות בזמן הפרסומות. ניתן לקפץ מעט, כפיפות בטן וכד'.
  • יש ללכת פעמיים – שלוש ביום 5-10 דקות.
  • פיתוח "הפסקות פעילות" במעונות.

שלב 3 – בחר בתכנית הנכונה: 
חשוב לבחור את התכנית הנכונה, המתאימה לצרכים המיוחדים של כל אדם. 
יתכן ושיעורים המוצעים בקהילה, לא יתאימו תמיד לאנשים עם פיגור שכלי בשל היותם מסודרים ומובנים מדי. 

שלב 4 – התאמן מינימום 5 ימים בשבוע: 
חשוב ביותר להתאמן לפחות 5 ימים בשבוע ל: 30 דק'. 

שלב 5 – שמור על תכנית מהנה ומתגמלת:  
יש להקפיד על כך בכדי שהאדם ימשיך בתכנית לאורך זמן. אם שמים לב שהאדם התעייף מהתרגילים החוזרים, 
יש ליצור תכנית חדשה עם תרגילים וציוד חדש.

מסקנה:

רמת הכושר הגופני של מבוגרים עם פיגור שכלי לא השתנתה ברבע המאה האחרונה ונשארה נמוכה כפי שהיתה. 
במילניום החדש, עלינו לשנות את תפיסתנו לגבי מידת הפעילות הגופנית של אנשים עם פיגור. 
אחרת, תוצאות חוסר הפעילות ישפיעו על בריאותם בהתבגרות ובגיל מבוגר יותר.

כפי שתומאס ג'פרסון אמר פעם: "ללא בריאות אין אושר, ושימת הלב לבריאות היא החשובה מכולן" .


יעניין אתכם : ליקויי למידה | יעניין אתכם : אבחון ליקויי למידה