נגישות

keyboard_navניווט בעזרת מקלדת


black_white

גווני שחור - לבן

color_reverse

צבעוניות הפוכה

readable_content

גופן קריא


font_big

גופן ענק

font_normal

גופן גדול

font_small

גופן רגיל (דיפולט)


סמן לבן גדול

סמן שחור גדול

הדגשת כותרות


reset_accessabilityביטול הנגישות


סוגי לקויות למידה ואבחונים

חזרה לארכיון כתבות

כהורים אתם בוודאי מכירים את המונח הפרעת למידה. או במילים אחרות לקות למידה עם זאת, נראה שיש כל כך הרבה סוגים, וכל מחנך או מקצוען אחר שעובד איתכם משתמש במונח אחר או בדרכים אחרות לתאר את בנכם או בתכם.התיאור הכללי הבא עשוי לעזור לשים את המונחים והמושגים האלה בפרספקטיבה.

מתוך: LD OnLine

סוגי לקויות למידה ותת הגדרותיה

כעת אתן תיאור כללי למה שצריך המוח לעשות כדי שתתבצע למידה.
הצעד הראשון הוא קלט, קליטת המידע במוח, בעיקר דרך העיניים והאוזניים. לאחר שמגיע המידה, המוח צריך להבין אותו, תהליך שנקרא אינטגרציה.
לאחר מכן, יש לאחסן את המידע ולשלוף אותו מאוחר יותר, בתהליך הזיכרון.
לבסוף, המוח צריך לשלוח מסר כלשהו בחזרה אל העצבים והשרירים – הפלט.
כעת נסקור את התחומים השונים של סוגי לקויות למידה אפשריות ואפילו לבצע אבחון לקויות למידה.

קשיי למידה והפרעות קלט

המידע מגיע אל המוח בצורת אותות העוברים דרך הנוירונים, בעיקר מהעיניים – מה שנקרא "קלט חזותי" - ומאוזניכם - "קלט שמיעתי".
תהליך הקלט מתרחש במוח. הוא לא כפוף לבעיות חזותיות, כמו קוצר-רואי או רוחק-רואי, או לבעיות שמיעה כלשהן.
תהליך הקלט המרכזי של ראייה או שמיעה, או כל דרך אחרת של קבלת או קליטת הסביבה שלנו, מכונה "תפישה".
לכן אנו מדברים על ילד עם הפרעות תפישה בתחום הקלט החזותי כבעל הפרעת תפישה חזותית, ועל ילדים עם הפרעה בתחום הקלט השמיעתי כבעל הפרעת תפישה שמיעתית.
לחלק מהילדים יש שני הסוגים של הפרעה תפישתית, או שיש להם בעיה כאשר יש צורך של שתי צורות הקלט באותו זמן – לדוגמה, לראות מה המורה כותב על הלוח תוך כדי הקשבה להסבר על מה שנכתב.

קשיי למידה והפרעות תפישה חזותית

ילדכם עשוי להתקשות בעיבוד המיקום והצורה של מה שהוא או היא רואים.

הקלט עשוי להתקבל עם אותיות הפוכות או מסובבות:

e יכול להיראות כמו 9; E יכול להיראות כמו W או 3 או M והילד עשוי לבלבל בין אותיות דומות בגלל הסיבובים וההיפוכים האלה כגון: g, p, b, d ו q עשויות להתבלבל זו עם זו.
המילה was יכולה להיתפש כ- saw, dog וכ- god.
בלבולי המיקומים בקלט מופיעים כמעט מיד ברגע שהילד מתחיל לקרוא, לכתוב או להעתיק אותיות וצורות.

לילד אחר עשויה להיות בעיית "דמות-שטח", כלומר קושי להתמקד בדמות משמעותית במקום בכל שאר הקלט הויזואלי שברקע.
זה קורה במצבים שונים בחיים וכאשר מתבוננים בחור מודפס או תצוגות אלקטרוניות. לדוגמה, אומרים לילד להעביר את המלחייה, אבל הוא מתקשה למצוא אותה בין הכלים והצלחות.
הקריאה דורשת התמקדות באותיות או קבוצות אותיות מסוימות, כאשר עוברים מימין לשמאל, שורה אחר שורה.
לילדים עם הפרעה זו עשויות להיות בעיות בקריאה. הם מדלגים על מילים או שורות.

הערכת מרחק היא מטלה אחרת של תפישה חזותית שיכולה להשתבש.
ילדכם עשוי לשגות בהערכת עומק, להתנגש בדברים, ליפול מכיסא או להפיל כוס שתייה בגלל שהוא מושיט את ידו רחוק מדי.
מה שנראה לכם כסתם חוסר זהירות או בעיית ראייה עשוי בעצם להיות בדיוק הסוג הזה של טעות תפישתית.

ישנם מספר סוגי לקויות למידה אחרים של בעיות תפישה חזותית.
כאשר משחקים בשטח פתוח או בחדר התעמלות, ילדכם עשוי להתבלבל או לאבד התמצאות בשל קושי לעבד את
מיקומו/ה בחלל. או שהילד מתקשה להבין ימין ושמאל או למעלה ולמטה.

סוג שכיח מאוד של הפרעת תפישה חזותית קשורה בעשיית דברים כאשר העיניים צריכות לומר לרגליים מה לעשות.
כאשר מידע כזה איננו מהימן, פעילויות כמו תפיסת כדור, קפיצת חבל, הרכבת פאזלים או שימוש בפטיש ומסמר הופכות לקשות או בלתי אפשריות.
כדי לתפוס כדור, על העיניים להתמקד בכדור (דמות-שטח), המוח צריך לקלוט את המיקום והמסלול הנכונים של הכדור (תפישת עומק) ולומר לחלקי הגוף השונים בדיוק לאן ומתי לזוז, ואז על הגוף לצייט.
ילד שקולט לא נכון מרחק או מהירות, או שמוחו שוגה בהכוונת הגוף, עשוי להחטיא את הכדור לחלוטין.

לקות למידה והפרעות תפישה שמיעתית

כמו בתפישה החזותית, ילדכם עשוי להתקשות עם היבט אחד או כמה היבטים של התפישה השמיעתית.
מי שמתקשה להבחין בהבדלים קטנים בצלילים עשוי להבין לא נכון את מה שאומרים ולהגיב לא נכון.
מילים הנשמעות דומות פעמים רבות מתבלבלות זו עם זו, למשל Blue עם Blew או Ball או Bell.
אתם יכולים לשאול את הילד "מה השעה?" והוא יענה "2008", הוא חושב שהוא שמע שנה במקום שעה.

חלק מהילדים מתקשים עם דמות-שטח בתחום השמיעתי.
הוא או היא יכולים לצפות בטלוויזיה בחדר שבו אחרים משחקים או מדברים. אתם נמצאים במטבח וקוראים לילד.
יכול להיות שתגיעו למשפט השלישי לפני שהוא או היא יתחילו לקלוט את קולכם (דמות) מתוך שאר קלטי הקול (רקע).
זה נראה כאילו הילד אף פעם לא מקשיב או שם לב.
חלק מהילדים לא יכולים לעבד קלט קולי באותה מהירות של אנשים רגילים.
זה נקרא "פיגור שמיעתי", אם אתם מדברים במהירות רגילה, הילד עשוי להפסיד חלק ממה שאתם אומרים.
עליכם לדבר לאט יותר, או לתת הוראות נפרדות, כדי שהוא או היא יוכלו לעקוב אחריכם.
אם אתם אומרים "כבר מאוחר – תעלה למעלה, תרחץ פנים ושים פיג'מה, ואז רד למטה לאכול," ילדכם עשוי לשמוע רק את החלק הראשון ולהישאר למעלה.
אולם אם תיתנו את החלק הראשון של ההוראות, ואז תחכו כמה שניות לפני שתוסיפו את השאר, הילד עשוי לשמוע הכול.

לקות למידה - הפרעות עם קלט מהחושים האחרים

חלק מהילדים אינם מסוגלים להבין לחלוטין קלט מישוש או מגע, וזה נראה כאילו הם שונאים שנוגעים בהם.

ילדים מגושמים עשויים להתקשות בהנבת מסרים המגיעים אל המוח מקצוות עצבים מסוימים בשרירים (הנקראים 'פרופריוצפטורים'), כיום אנו יודעים מעט מאוד על הפרעות תפישה כאלה.
מחקרים בעתיד אמורים לעזור לנו להיטיב להבין אותם.
יהיה עלינו גם להמתין למחקרים עתידיים שייתנו יותר ידע על הפרעות ריח וטעם.

לקות למידה והפרעות אינטגרציה

לאחר שהמידע מגיע אל המוח ונרשם, יש להבינו. לשם כך יש צורך לפחות בשני צעדים כגון סידור ברצף והפשטה.

נאמר למשל שמוחכם תיעד את שלושת הסימנים הגרפיים הבאים:

D.O.G אין בעיה בתפישה החזותית. אבל כדי להבין את מה שנקלט, עליכם למקם את הסימנים בסדר או ברצף הנכון.
האם זה D-O-G או G-O-D או D-G-O וכן הלאה.

לאחר מכן עליכם לתת משמעות מתוך ההקשר שבו נעשה השימוש במילה, הן משמעות כללית והן ספציפית.
לדוגמא: "הכלב" ו"הכלב שלך" אומרים דברים מאוד שונים. היכולת להבין יישום כליי ממילים ספציפיות ולחבר הבדלים עדינים
למשמעות הבסיסית של המילים מכונה "חשיבה מופשטת".

תהליך האינטגרציה של הקלט או הבנת מה שהמוח תיעד, אם כן דורש הן סידור ברצף והפשטה.
לילדכם עשויה להיותה הפרעה בתחום אחד או אחר או אפילו בשניהם.
ילד המתקשה לסדר ברצף את מה שמגיע מעיניו מוגדר כבעל הפרעת סידור חזותי, כמו כן הילד יכול
להתקשות בהפשטה חזותית או בהפשטה שמיעתית.

קשיי למידה והפרעות סידור

ילד עם הפרעה כזאת עשוי לשמוע או לקרוא סיפור, אך כאשר הוא חוזר עליו, הוא מתחיל אותו באמצע משם ללכת להתחלה ואז לעבור לסוף.

בסופו של דבר מגיע כל הסיפור, אך סדר האירועים שגוי.
ילד עשיו לראות שאלה מתמטית כמו 16-3=? על הלוח, אבל לכתוב אותה כ- 61-3=? או שהילד יראה 3+2=? ולכתוב 2+5=3.
הילד יודע את התשובה הנכונה, אך טועה בסידור הרצף. איות מילים על כל המילים הנכונות בסדר שגוי יכול גם לשקף הפרעה זו.
ילד יכול לשנן רצף כמו חודשי שנה לדוגמה ואז לא להיות מסוגל להשתמש נכון ביחידות בודדות מהסדר.
אם תשאלו מה מגיע אחרי מרץ, הילד לא יכול לענות ספונטנית, אלא יהיה חייב לחזור על כל הרשימה, "ינואר, פברואר, מרץ..." לפני שיכול לענות.
ילד עם הפרעת סידור רצף יכול לחבוט בכדור ואז לרוץ לבסיס השלישי במקום לראשון, או להתקשות במשחקי לוח הדורשים תזוזה בסדר מסוים.
או כאשר עורכים את שולחן האוכל, הוא או היא עשויים להתקשות לשים כל חפץ במקום הנכון.

לקות למידה ובעיות הפשטה

לאחר שהמידע נרשם במוח ונערך בסדר הנכון, צריך לתת לו משמעות. לרוב הילדים בעלי הפרעות וקשיי למידה יש קושי מועט בלבד בתחום זה.
הפשטה – היכולת להשיג את המשמעות הכללית הנכונה ממילה או סימן מסוימים – היא משימה שכלית בסיסיות ביותר.

אם ההפרעה בתחום זה קשה מדי, הילד כנראה יתפקד ברמה של פיגור.
אולם לחלק מהילדים יש בעיה בהפשטה. המורה עשוי לערוך תרגיל בכישורי שפה עם קבוצה של ילדי כיתה ב'.
הוא או היא קוראים סיפור על שוטר, למשל. לאחר מכן המורה מתחיל דיון על שוטרים באופן כללי, ושואל את התלמידים אם הם מכירים שוטרים או שוטרות אצלם בשכונה, ואם כן, מה הם עושים? ילדים עם הפרעת הפשטה לא יכולים אולי לענות על שאלה כזאת.

הוא או היא יוכלו לדבר רק על השוטר המסוים בסיפור, ולא על שוטרים באופן כללי.
ילדים מבוגרים יותר עשויים להתקשות בהבנת בדיחות. הרבה מההומור מבוסס על משחקי מילים שמבלבלים אותם.
זיכרון לטווח קצר הוא התהליך שבו אתם נצמדים למידע כל עוד אתם מתרכזים בו.
לדוגמה, כאשר אתם מבקשים ממוקדן מספר בחו"ל, אתם מקבלים מספר של עשר ספרות עם קידומת.
כמו רוב האנשים, אתם בטח יכולים לזכור את המספרים האלה מספיק זמן כדי לחייג, אם אתם עושים זאת מיד ושום דבר לא מפריע לכם להתרכז.
אבל אם מישהו יתחיל לדבר איתכם תוך כדי חיוג, אולי תשכחו את המספר.

או כשאתם הולכים לחנות וזוכרים חמישה דברים לקנות, אבל עד שאתם מגיעים לשם הפריעו לכם כל כך הרבה גירויים, ששכחתם פריט או שניים מהרשימה.

זיכרון לטווח ארוך הוא התהליך שבו אתם מאחסנים מידע שעליו חזרתם מספיק פעמים.
תוכלו לשלוף מידע זה במהירות בכך שתחשבו עליו – תוכלו להיזכר בקלות בכתובתכם או במספר הטלפון שלכם,
לדוגמה – אם תיתנו לכך יותר זמן ומחשבה – בכתובת של אימא שלכם, לדוגמה.

אם לילדכם יש הפרעת זיכרון, היא ברוב המקרים לטווח הקצר.
כמו הפרעות הפשטה, הפרעות זיכרון לטווח הארוך כל כך פוגעות בתפקוד, שילד שיש לו אותן כנראה יסווג כמפגר.
ילד עם הפרעה כזו עשוי להזדקק לעשר או חמש-עשרה חזרות כדי להשיג מה שילד רגיל משיג בשלוש או חמש חזרות.
אולם לאותו הילד בדרך כלל אין בעיה עם זיכרון לטווח הארוך. ילדכם בוודאי מפתיע אתכם לפעמים בזכירת פרטים ששכחתם, על משהו שקרה לפני שנים.

הפרעת זיכרון לטווח הקצר יכולה להתרחש עם מידע שנלמד דרך מה שרואים – הפרעת זיכרון חזותי קצרת טווח – או עם מידע הנלמד דרך מה ששומעים – הפרעת זיכרון שמיעתי קצרת טווח.

בדרך כלל השניים משולבים. לדוגמה, אתם עשויים לעבור בערב על רשימת איות עם בנכם.
הוא מביט בה מספר פעמים, מקשיב לכן, ויכול לכתוב את האיות נכון מהזיכרון.
נראה שהוא קלט את זה, אבל זה רק בגלל שהוא התרכז בזה. בבוקר למחרת הוא איבד את רוב או את כל המילים.
או שמורה יסביר רעיון במתמטיקה בכיתה עד שבתכם תבין – היא מתרכזת בזה.
אבל כשהיא מגיעה הביתה בערב ומכינה את שיעורי הבית, היא כבר שכחה לגמרי איך לפתור את השאלות.

לקות למידה והפרעות פלט

מידע יוצא מהמוח אם על ידי מילים – פלט שפה – או דרך פעילות שרירים, כגון כתיבה, ציור, מחוות וכן הלאה – פלט תנועתי.
לילדים או למתבגרים עשויה להיות הפרעת שפה או הפרעה תנועתית.

קשיי למידה והפרעת שפה

בתקשורת משתמשים בשני סוגי שפה, שפה ספונטנית ושפה לפי דרישה.

אתם משתמשים בשפה ספונטנית במצבים שבהם אתם יוזמים את מה שנאמר.
כאן יש לכם אפשרות לבחור את הנושא וזמן לסדר את מחשבותיכם ולמצוא את המילים הנכונות לפני שתאמרו משהו.
במצב של שפה לפי דרישה, מישהו אחר קובע את הנסיבות שבהן עליכם לתקשר.
מופנית אליכם שאלה, לדוגמה. כעת אין לכם זמן לארגן את מחשבותיכם או למצוא את המילים הנכונות; יש לכם רק חלקיק שנייה שבו עליכם לארגן, למצוא מילים ולענות באופן הולם בו זמנית.

לילדים עם הפרעת שפה ספציפית בדרך כלל אין בעיה עם שפה ספונטנית.
אולם בדרך כלל יש להם בעיות עם שפה לפי דרישה. חוסר העקביות יכול להיות מפתיע.
הילד עשוי ליזום כל מיני שיחות, לא להיות בשקט רגע אחד, בעצם, ולהישמע נורמלי למדי.
אבל כאשר הוא במצב הדורש תגובה, אותו הילד עשוי לענות ב"אה?" או "מה?" או "לא יודע."
או שהילד יבקש מכם לחזור על השאלה כדי להרוויח זמן, או לא לענות בכלל. אם הילד נאלץ לענות, התגובה עשויה להיות כל כך מבלבלת או כל כך נסיבתית שקשה לעקוב.

היא או הוא יכולים להישמע כל כך שונה מהילד שדיבר כל כך שוטף רק לפני רגע. חוסר עקביות או בלבול אלה בהתנהגות השפה מבלבלים פעמים רבות הורים ומורים.
מורה עשוי לסמן ילד כעצלן או שלילי כיוון שהוא או היא מסתדרים כשהם מתנדבים לדבר או לענות על שאלה, אבל לא עונים או אומרים "אני לא יודע" כאשר מבקשים מהם.
ההסבר עשוי להיות נעוץ באי היכולת של הילד להסתדר עם שפה לפי דרישה, אבל אפשר להבין התנהגויות סותרות כאלה רק אם אתם יודעים על ההפרעה.

קשיי למידה והפרעות תנועתיות

אם הילד מתקשה להשתמש בקבוצות שרירים גדולות, זה נקרא הפרעת תנועה גסה.
קושי בביצוע משימות הדורשות עבודה משותפת של שרירים מרובים ביחד נקראת הפרעת תנועה עדינה.
הפרעות תנועה גסות יכולות לגרום לילדכם להיות מגושם, למעוד, ליפול או להתנגש בדברים, או להתקשות עם פעילויות גופניות כוללות כמו ריצה, טיפוס או שחייה.

הסוג השכיח ביותר של הפרעת תנועה עדינה מופיע כאשר הילד מתחיל לכתוב. הבעיה נעוצה באי היכולת להפעיל ביחד כקבוצה את השרירים הרבים שביד הדומיננטית.
לילדים ומתבגרים עם הפרעה זו של "שפה כתובה" יש כתב איטי ולקוי. ביטוי אופייני לבעיה זו היא, "היד שלי לא פועלת מהר כמו שהראש שלי חושב."
התבוננו ביד שלכם כאשר אתם כותבים משהו, והבחינו בפעילויות השרירים העדינות השונות שצריך כדי לכתוב ברור.
הכתיבה דורשת זרם רצוף של פעילויות כאלה.
כעת החזיקו את העט ביד החלשה שלכם ונסו לכתוב.
אם תכתבו לאט מאוד, זה מפרך, אבל הכתב שלכם יהיה קריא.
אולם אם תכתבו בקצב רגיל, תכאב לכם היד וכתב היד שלכם יידרדר מיד. צורה, גודל, מרחב, מיקום – הכול נראה גרוע,לא משנה כמה תנסו. ילד עם הפרעת תנועה עדינה חווה את זה כל הזמן.
כשלילד יש בעיה בתפישה החזותית, המוח, שתיעד או עיבד לא נכון את המידע, בוודאי יטעה את השרירים בעת פעילות הדורשת תיאום בין העין ליד. זה מכונה הפרעה תנועתית חזותית.

קביעת הפרופיל של ילדכם

מובן כי תהליך הלמידה מורכב הרבה יותר, אבל מודל פשוט זה לתיאור הפרעות ולקות למידה מסוימות יכול להועיל מה שחשוב זה שאם לילדכם יש הפרעה אחת או יותר, עליכם לדעת זאת, יחד עם פרופיל נקודות החוזק של בנכם או בתכם.
הביטו ברשימת ההפרעות הספציפיות שבהמשך.

האם אתם יודעים היכן נמצאות ההפרעות של ילדכם? היכן נקודות החוזק שלו?
אם לא, בקשו מצוות החינוך המיוחד בבית-ספרכם או ממי שעורך את הבדיקות להבהיר זאת עבורכם.

סוגי קשיי למידה ספציפים:

  •  זיכרון קלט
  •  תפישה חזותית
  •  זיכרון חזותי לטווח קצר
  •  תפישה שמיעתית
  •  זיכרון שמיעתי לטווח קצר
  •  זיכרון חזותי לטווח ארוך
  •  זיכרון שמיעתי לטווח ארוך

פלט אינגרציה

  •  סידור חזותי
  •  שפה ספונטנית
  •  סידור שמיעתי
  •  שפה לפי דרישה
  •  הפשטה חזותית
  •  תנועה גסה
  •  הפשטה שמיעתית
  •  תנועה עדינה