תיכון לאומנויות בית אקשטיין, יד רמב"ם

על בית הספר:
תיכון לאומנויות בית-אקשטיין יד-רמב”ם, הנו בית ספר חינוך מיוחד המיועד לבני נוער בכיתות י’ עד גיל 21 עם קשיים נפשיים ורגשיים.
בית הספר ממוקם במושב יד-רמב”ם במועצה אזורית גזר ומכיל 16 כיתות ו- 128 תלמידים.

ציר מרכזי:
פיתוח כלים לעצמאות: הרחבת ההתבוננות על התלמידים מרגע קליטתם ועד סיום לימודיהם תוך הכוונתם לקראת מסגרות המשך,
חיים בוגרים ועצמאיים ומיצוי זכויות. התייחסות לתהליכי ההתפתחות של התלמידים בהיבטים של רכישת כלים לעצמאות, מיצוי זכויות, מימוש עצמי, הכנה לחיים בוגרים ועצמאיים.

מיהו הבוגר שלנו?
חי חיים בוגרים ועצמאיים, תוך מימוש עצמי מיצוי זכויות ומוכנות למסגרת המשך. חי בהשלמה עם עצמו ועם הסביבה. מסוגל לחיות חיים מלאים – על אף הקשיים והתמודדויות,
ולהיות בהתגברות על מה שמגביל אותו והשלמה עם מה שמגביל אותו. בקבלה ולא בהימנעות, אינו מתעלם מהקושי – אלא ממשיך לחתור להיות האדם שהוא רוצה להיות.

תיכון לאומנויות
צוות בית-הספר מתמקד בכוחות, היכולות ונטיותיו האומנותיות של הפרט, תוך התמקדות בחוזקות התלמידים והדגשתם. בבית הספר קיימים מרחבי התפתחות המאפשרים לתלמידים לפתח מיומנויות בתחומי אומנויות שונים.

מרחבי התפתחות:

  • מרחב אומנות (הכולל אומנות פלסטית, פיסול, לימוד תאוריה ומגמת בגרות מורחבת 5 יח”ל)
  • מרחב צילום (הכולל שימוש במצלמות סטילס / ווידאו, פיתוח ועיבוד תמונות, שימוש בווידאו ועריכת ווידאו, הפקות צילום ומגמת תקשורת מורחבת 5 יח”ל)
  • מרחב נגרות (סדנת נגרות מלאה הכוללת את כל הכלים הנדרשים לצורך פיתוח פרויקטים מבוססי עץ.
  • מרחב מוזיקה (הכולל למידה על מגוון כלי נגינה, עבודה בהרכבים מוזיקאלים, פיתוח קול, התנסות בהופעה מול קהל, סאונד והגברה, עריכת סאונד והפקת אירועים מוזיקאליים)
  •  מרחב תיאטרון
  • מרחב כתיבה ויצירה מקורית (כתיבה יוצרת, פואטרי סלאם, יצירה של חומר מקורי והפקה).   

מטרתנו היא, שהתלמידים ימצאו בבית הספר לפחות מרחב אחד בו הם יצליחו להביא את יכולותיהם הייחודיות וכשרונם לידי ביטוי וימצאו תחום שהם טובים בו אך מאתגר אותם ומוביל להתפתחות אישית.  

מחנכים-יזמים
המחנכים כמובילי הכיתות – למחנכים יכולת לערב ולשתף את צוותי ההוראה, ההורים והתלמיד בבניית תכנית אישית לקידום התלמיד/ה.
מחנכים-יזמים: המחנכים מכירים את המשאבים הקיימים בבית הספר ומייצרים מענים לימודיים ורגשיים המותאמים לצרכי התלמידים.
בית הספר מטפח תחושה של “הכל אפשרי” הן בקרב הצוות והן בקרב התלמידים. התמודדות היא הזדמנות לצמיחה לאינדיבידואל ולקבוצה.
המחנכים משמעותיים בתהליך הלמידה – אנשי מקצוע קליניים-חינוכיים, המכירים את תלמידיהם היטב, מלווים, יועצים ומנחים אותם בדרך להישגים הטובים ביותר.
המחנכים הם המובילם והמרכזים של תהליכי האבחון, ההערכה והמדידה והם מי שמכוונים את הלמידה יחד עם התלמידים.
המחנכים לומדים את התלמידים, באמצעות התלמידים, משפחתם, צוות נוסף, התבוננות ומידע שהצטבר על התלמידים במסגרת.
בתוך תהליך זה, נעשה מיפוי של החוזקות, תחומי העניין, תהליך התפתחות ותהליך למידה, סגנונות למידה, אינטליגנציות ומוטיבציות.

תכנית לימודים אישית
צוות בית הספר מתאים את תכנית הלימודים הקיימת לצרכים, השאיפות והרצונות של התלמיד תוך בחינת תחושות התלמיד בתחום ההישגים הלימודיים והמקצועיים,
ומיומנויות הלמידה שלו. תכנית הלימודים המותאמת לתלמידים כוללת התייחסות להכוונה עצמית, היכולת לקבל החלטות, הצבת מטרות אישיות וסנגור עצמי.
בתוך תהליכי הלמידה מתקיימת למידה של התלמיד על עצמו בתחומים הבאים: סגנונות הלמידה, מיומנויות הלמידה, מיפוי סגנונות מוטיבציוניים וההתאמות להן הוא נדרש על מנת למצות את יכולותיו.

למידה חברתית רגשית
כל כיתה מתפנה ללמידה חברתית רגשית, כחלק ממערכת השעות. הלמידה החברתית מאפשרת לתלמידים לפתח מודעות ומעורבות חברתית.
הלמידה החברתית מקדמת ומטפחת את מיומנויות התלמידים לניהול הרגשות והבנתם. הלמידה החברתית רגשית מתקיימת באמצעות מפגשי תרפיה קבוצתית במודל “הכיתה הקבוצה “בהובלת צוות הכיתה (מחנכ/ת, עוזר/ת הוראה ותרפיסט/ית).

הבגרות ככלי למתן הזדמנות שווה והוגנות פדגוגית
בית הספר רואה בקיום ויישום תוכניות הלימוד לבגרות, ככלי להשבחת הפדגוגיה בבית הספר, מתן הזדמנות הוגנת לתלמידים להשלמת יחידות לימוד לבגרות (חלקית או מלאה),
חיזוק תחושת המסוגלות ותחושת הנורמטיביות בקרב קבוצת השווים.

מצוינות ניהולית פדגוגית:
ביסוס מיומנויות בתחום אסטרטגיות ומיומנויות למידה במקצועות רבי מלל. המורים מקבלים הדרכה על מיומנויות ואסטרטגיות למידה – ומטמיעים את הידע המקצועי בתהליכי הלמידה הסדורה בכיתה תוך יישום והטמעה של אסטרטגיות ומיומנויות למידה.

בית הספר מקדם התמקצעות והתמקדות של מורים בתחומי דעת מוגדרים. מתקיימות ישיבות פדגוגיות על פי תחומי דעת לצורך למידת עמיתים, דיוק והתאמת תוכניות הלימוד והמשך התמקצעות. המורים מקיימים קשר רציף עם מדריכי/ות המפמ”ר ומשתתפים בהדרכות מחוזיות.

קיום ישיבות צוות כיתה מידי שבוע, לצורך מעקב אחר מצב התלמידים מבחינה חינוכית-לימודית-טיפולית

המידע הלימודי/תפקודי אודות התלמידים בכיתה מופיע בקובץ כיתתי מרוכז נגיש וזמין, הן לביצוע מעקב והן ליישום התוכניות.

לוחות מבחנים ואירועי הערכה מתפרסמים באופן מסודר להורים ותלמידים.

תוכניות ומחוונים להערכה פנימית הינם דינמיים, בתהליכי התפתחות, תוך דיוק והתאמה מתמידים, משנה לשנה, לאופי הלומדים.

בבית הספר מתקיימות מועצות פדגוגיות רב מקצועיות, המאפשרות שיתוף, פרסום ומעקב אחר יישום המסקנות.

בית הספר קולט תלמידים לעתים עם פערים לימודיים משמעותיים, ולעתים אחרי תקופה ארוכה של חוסר תפקוד לימודי. בשל כך קיים ניצול מיטבי של השעות הפרטניות לצורך תמיכה
לימודית, הוראה מותאמת, סיוע בהתארגנות והשלמת מיומנויות בסיס לצורך קידום תפקוד התלמידים בכיתה.
בבית הספר מתקיימים תגבורים לימודיים במהלך הפעילויות בחופשות.

פיתוח הצוות ויצירת שפה חינוכית-טיפולית
בית הספר מקיים ישיבות מקצועיות מידי שבוע לסקטורים השונים בצוות (מחנכים, מורים מקצועיים, עוזרי הוראה ותרפיסטים). בישיבות אלה מתקיימות הכשרות ותהליכים קבוצתיים ייחודיים שמטרתם לחבר את הסקטורים השונים למטרות הבית ספריות. בכל הישיבות נוכח הצוות המוביל (מנהל, סגנית, מנהלי שכבות ויועצות) במטרה לחבר את השיח בכל סקטור לכלל הצוות, במטרה שהצוות יעבוד כמקשה אחת.
בבית הספר מתקיימת השתלמות מוסדית משותפת לכלל הצוות לצורך קידום שיח חינוכי-טיפולי משותף – שמטרתו לחבר את הסקטורים השונים לצורך קידום משותף של המטרות החינוכיות-לימודיות-טיפוליות של התלמידים.
הצוות המוביל בבית הספר מעודד, מחולל ומטפח יוזמות בקרב הצוות, שיש באפשרותם לקדם את התלמידים.

מנהל המסגרת:
דניאל עוזיה
Daniel.u@b-e.org.il

דניאל עוזיה

דניאל בוגר החממה ליזמות חינוכית של המכון לחינוך דמוקרטי. תואר ראשון בחינוך עם התמחות בהוראת תנ”ך והיסטוריה מסמינר הקיבוצים.
תואר שני בחקר תרבות הילד והנוער מאוניברסיטת תל אביב.
בוגר התכנית חלוץ חינוכי, תכנית חמש שנתית להכשרה לניהול ותפקידי מנהיגות בחינוך.

כתובת בית הספר: מושב יד רמב”ם | טלפון: 08-9282626 | פקס: 08-9283462 | מייל: yadrambam.school@b-e.org.il